Opóźniony lot pokrzyżował twoje plany związane z wyjazdem lub poniosłeś wysokie koszty związane z rezerwacją miejsc pobytu w czasie swojej podróży. Pamiętaj, że odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje każdemu pasażerowi, jeśli wylot opóźnił się o więcej niż 3 godziny.
Warto wiedzieć, że ponad 80% skarg zgłaszanych do linii lotniczych przez pasażerów dotyczy właśnie opóźnionych lotów. Jednak niestety wciąż wielu z nich nie wnioskuje o odszkodowanie za lot ze względu na brak wiedzy dotyczącej swoich praw czy obaw przed procedurami związanymi z ubieganiem się o takie odszkodowanie.
Zakupiony bilet to rodzaj umowy
Podstawowa zasada w sytuacji zakupu biletu przed podróżnego jest taka, że przewoźnik zobowiązuje się do dostarczenia pasażera do punktu docelowego, który jest wskazany na bilecie. Jeśli tego nie zrobi, co najczęściej powoduje poniesienie dodatkowych kosztów przez podróżnego, powinien wypłacić odszkodowanie za lot w wysokości określonej sumy. Wcześniej, przed złożeniem stosowanego wniosku, upewnij się na jakiej podstawie zawiązujesz umowę z liniami lotniczymi. Warto przeczytać fragmenty regulaminu, które odnoszą się do odszkodowania za opóźniony lot. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i rozczarowań, a jednocześnie będziesz mógł powoływać się na konkretne zapisy.
Przepisy unijne związane z ochroną pasażerów linii lotniczych
Podstawowy dokument, który reguluje prawa pasażerów Unii Europejskiej to rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Dotyczy ono wszystkich podróży, które rozpoczynają się w Państwach Członkowskich UE oraz lotów, które wylatują w innych krajach, ale docelowo zmierzają do krajów na terenie UE i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw. Rozporządzenie to obejmuje każdy lot. Nie ma związku czy jest on niskobudżetowy, czarterowy czy rejsowy. Warto wiedzieć, że lotnicze prawo unijne jest bardziej sformalizowane, a przy tym konkretne w kwestii odszkodowania za lot niż w innych krajach na świecie. W większości państw zależy to od polityki wizerunkowej danej linii lotniczej, a nie od prawa „odgórnego”. Oczywiście są też tacy przewoźnicy, którzy respektują odszkodowanie za opóźniony lot.
Co warto wiedzieć przed złożeniem wniosku?
Dodatkowo warto wiedzieć, że lot do miejsca docelowego, jak i zarówno lot powrotny, traktowane są jako dwa osobne loty, nawet jeśli zostały zarezerwowane razem. Może się również zdarzyć, że linie lotnicze, u których kupiłeś bilet, nie będą liniami, które rzeczywiście obsługują dany lot. W takiej sytuacji, w razie wystąpienia problemów, odpowiedzialność ponoszą jedynie te linie lotnicze, które obsługują dany lot, dlatego też wniosek o odszkodowanie za lot powinien być kierowany pod ich adresem.
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład z racji braku wolnych miejsc, odwołania lotu, bądź opóźnienia go o 3 godziny względem planowanego czasu, a także przybycia do miejsca docelowego z większym opóźnieniem niż 4 godziny, przewoźnik musi powiadomić cię na piśmie o zasadach dotyczących odszkodowania lub udzielenia ew. pomocy. Warto w takich sytuacjach zwrócić się do osób obsługujących lot.
Masz prawo do odszkodowania za lot – warto wiedzieć
Znajomość przepisów, które regulują sytuację opóźnionego lotu jest bardzo ważna. Pozwala ona na odpowiednią i profesjonalną interwencję w wypadku wystąpienia nieprzyjemnej sytuacji. Wiedza ta jest również podstawą dochodzenia do praw, obowiązujących każdego pasażera. Pamiętaj zatem, że za opóźniony lot należy ci się odszkodowanie i warto się o nie domagać!
Jeśli masz problemy z uzyskaniem odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, udaj się do specjalisty Artura Klimkiewicza https://wieksze-odszkodowanie.pl, który pomoże ci w ubieganiu się o należne odszkodowanie w możliwie najwyższej kwocie.